BTC
% 1h
0.01
% 24h
1.84
% 7d
12.57
BTC
USD
8,817.4
EUR
7,938.1
NOK
78,504

BTC
% 1h
0.01
% 24h
1.84
% 7d
12.57
BTC
USD
8,817.4
EUR
7,938.1
NOK
78,504

CryptoKitties, eller hvordan alt vil tokeniseres.

Mot slutten av fjoråret dukket det opp et fenomen som tok kryptoverden med storm, spesielt Ethereum-samfunnet. CryptoKitties er et spill bygget på Ethereum som ble lansert i november, hvor poenget er kjøp og salg av digitale katter.

Spillet vokste raskt til å bli den applikasjonen som brukte mestgas’ og det bidro sterkt til at Ethereum satte flere daglige rekorder i antall transaksjoner. Mer enn ti prosent av nettverkets totale transaksjoner ble generert av spillere som brukte, og fortsatt bruker, Ether for hundrevis av millioner kroner på digitale pusekatter, og underveis tettet opp Ethereum-nettverket verre enn de fleste ICOer (kryptoemisjoner) hittil har klart.

Presset spillet skapte på nettverket førte til at selskapet bak måtte øke gebyret det kostet å avle frem en katt for å redusere antallet transaksjoner.

Disse nettverksforsinkelsene skapte mye bekymring både fra Ethereum-fans og motstandere, som var raskt ute med å klage på skaleringsproblemer – hvordan skulle Ethereum noengang kunne håndtere et stadig økende antall applikasjoner når nettverket knelte på grunn av noen få katter?

Det meste av dette var selvsagt bare FUD. Vi kan alle være enige i at verken Ethereum eller noen andre blokkjeder er i stand til å håndtere store trafikkmengder i dag. Dette bekymrer meg imidlertid ikke. Ethereum er en plattform i sin spede begynnelse og skaleringsutfordringene vil bli løst. Prosjekter som blant andre Plasma, Sharding, Swarm og Raiden er på vei for å hjelpe nettverket med å håndtere et antall transaksjoner som kreves for å kjøre de mange storskalasystemene som er under utvikling.

 

En verden av «tokens»

Og selv om det er kult at vi nå har neste-generasjons kattebilder for neste-generasjons internett, så er det ikke det som er hovedpoenget her. CryptoKitties er derimot et glimrende eksempel på hvordan alt kan, og vil, tokeniseres (tar gjerne imot gode norske ord for ‘tokenization’…).

Så hvis du sliter med å forstå hvordan voksne menn kan få seg til å bruke ekte penger på å trade bilder av søte katter, forestill deg at disse bildene representerte noe annet. Det være seg aksjer, eiendom, gull, eller en hvilken som helst ressurs i den virkelige verden som du kan kjøpe og selge i dag. Selv om ideen er kreativ og ny, så bør ikke kattene betraktes som stort mer enn et Proof of Concept, laget for å vise frem noen av mulighetene som ligger i Ethereums evne til å tokenisere og trade fysiske ting. Det er altså potensialet i dette som fikk Ethereum-samfunnet til å gå av skaftet et par måneder tilbake.

Når nye prosjekter bygges på Ethereum utsteder de vanligvis en token under ERC20-standarden. CryptoKitties derimot, bruker den mindre kjente ERC721-standarden, for ‘ikke-fungible’ tokens. Under denne standarden sikrer du at hver token har sine unike egenskaper og verdier, og at den ikke kan erstattes med en annen token. Dette gjør den perfekt for løsninger som baserer seg på sporing av enkelte enheter eller instanser av noe – for eksempel eierskap til en spesifikk eiendom, eller et opptjent bonuspoeng med en utløpsdato.

Gamere har også store ting i vente fra ERC20 og ERC721. Virtuelle penger har alltid vært en viktig del av videospill, og in-game kryptovalutaer kan være det neste logiske steget i desentraliseringen av markedplasser i onlinespill. Skin-gambling er et annet stort og relatert marked som oversvømmes av uærlige aktører og som bare venter på å disruptes. Enjin Coin og DMarket er to Ethereum-baserte prosjekter som ønsker å fikse dette og ta gaming til neste nivå…

Selv om det har blitt lansert lignende konsepter før CryptoKitties, som MoonCatRescue og CryptoPunks, så var CryptoKitties det første som klarte å oppnå et stort antall brukere. Det er vel ikke mulig å trå feil med kattebilder.

Spillet har vist oss tre ting: at kryptosamfunnet klør i fingrene etter å få tilgang på andre ting å gjøre enn å trade kryptovaluta, at investorer har mye penger og er villige til å bruke dem, og viktigst av alt, at nye Ethereum-apper er i stand til å tiltrekke seg mange brukere på kort tid. Sistnevnte er definitivt bullish for alle som planlegger å lansere et produkt på Ethereum i 2018.

Trond Vidar Bjorøy er konsulent og rådgiver for reisebransjen og diverse blockchain startups. Dette er en oversettelse av en artikkel Trond opprinnelig skrev for VentureBeat.

Forrige

Neste