BTC
% 1h
0.09
% 24h
0.20
% 7d
0.91
BTC
USD
7,487.7
EUR
6,770.8
NOK
68,347

BTC
% 1h
0.09
% 24h
0.20
% 7d
0.91
BTC
USD
7,487.7
EUR
6,770.8
NOK
68,347

Hvorfor er et bear-marked en bra ting?

Den siste nedgangen i kryptomarkedet har tæret på de fleste porteføljer. Med mindre du er en erfaren handler, er du sannsynligvis ikke komfertabel med å shorte markedet. Med det sagt, en betydelig prisjustering er noe som kan være bra for kryptovaluta sitt økosystemet i det lang løp. Etter måneder med hva som ser ut som priser i fritt fall, er det lett å forstå hvorfor innehavere er skeptiske. La oss ta en grundig titt på betydelige feil i kryptomarkedet, hvordan de oppsto, og til slutt hvordan bearmarkedet potensielt kan utrydde dem.

Hvordan endte vi her?

En rekke grunner kan sende et marked ned i en negativ trend. Fundamentalanalytikere oppgir ugunstige markedsforhold, ellers også kalt frykt, usikkerhet og tvil (FUD), mens tekniskanalytikere peker på faktorer som kjøper utmattelse og uholdbart volum. Når markedsverdien øker med 30 gangen i løpet av et år som flere kryptovalutaer gjorde, er det ofte en enklere grunn. Charlie Lee, skaperen av Litecoin, la ut et tweet i Desember 2017 som oppsummerer det bra;

Charlie Lee sa følgende: «Når krypto går opp for fort, overskrider den sin virkelige verdi. En nedgangstid for så å konsolidere er normalt. Hvor lenge nedgangen varer og hvor stor den er blir alles gjetning»

For de som ikke har fått det med fra før, annonserte Charlie Lee at han solgte hele sin beholdning av Litecoin i midten av Desember. I et rasjonelt markedsmiljø ville investorene ha tolket denne nyheten som et svært dårlig signal. I stedet reagerte mange mennesker med eufori i ett brennhett bullmarked.
Charlie ble bare kalt en ikke troende, og mye mer på twitter. I månedene som fulgte uttalelsen gikk den totalte markedsverdien fra over 800 milliarder dollar i Januar, til 250 milliarder dollar i begynnelsen av April. Det er en 70% nedgang som til slutt viste at Charlie sin uttalelse var riktig.
Nå kan man spørre seg – Hvordan er dette bra?

Spekulative bobler

Ifølge Investopedia er en spekulativ boble vanligvis forårsaket av «overdrevne forventninger til fremtidig vekst, prisøkning eller andre hendelser som kan føre til økning i aktivitetsverdier.» Etter hvert som prisene økte, gikk flere friske penger inn i markedet i håp om at det ville fortsette. Den gjennomslittlige nye aktøren i markedet visste veldig lite om grunnlaget og teknologien til sine investeringer. De ble fortalt at den nye teknologien hadde potensial til å forandre liv, dermed potensialet til å gi dem mye i verdiskapning og gevinst. Uten å undersøke sin nylige investeringskjøp grundig, mottok de nye deltakerene nesten øyeblikkelig tilfredsstillelse ved å se sine eiendeler gå opp i verdi. Familie og venner ble involvert, og det kunne virke som man hadde funnet det første «rise-only» markedet noensinne.

Du vil nok ofte høre folk si, «Jeg kom for pengene, og ble værende for teknologien.» På mange måter er de økende prisene den beste form for reklame for en ellers ukjent klasse av eiendeler og teknologi. Mange har fått en dyp takknemlighet for blockchain og fordelene det lover ut. Det skaper en nysgjerrighet for å forstå hvordan dine investeringene fungerer. Så når blir spekulasjoner dårlig?

Fokusere på feil ting

Vi kan få litt innsikt i kryptovalutamarkedet ved å se på et eldre marked med stor histore – aksjemarkedet. Et privat selskaps ledere fokuserer bare på å bygge en lønnsom og bærekraftig virksomhet på lang sikt. Når et selskapet bestemmer seg for å bli offentlig ved å utstede aksjer i en børsnotering, skifter primærfokuset, etter lov, til å betjene sine aksjonærer. Selskapets styremedlemmer blir gjenstand for intensiv gransking av et styre, som har ett hovedmål – å øke prisen på selskapets aksjeverdi. Dette smale fokuset kan resultere i kortsynte trekk som favoriserer umiddelbare inntekter og kostnadssbesparelser, over viktige og langsiktige mål som vekst, innovasjon og posisjonering for langsiktig overlevelse.

I aksjemarkedet sendes kvartalsrapporter og årlige regnskapsresultater ut som målbare resultatindikatorer. Med fravær av tilsvarende håndfaste referanser i kryptomiljøet, var markedet tvunget til å legge stor vekt på usikre nyheter alene. PR og markedsføringsteam gikk inn i et evig løp mot hverandre for å generere hype. Markedsdeltakere gjorde det klart at de kom inn som spekulanter som ønsker å selge til en høyere pris, slik at lagene reagerte tilsvarende. Følgende typer hendelser er noe som ble brukt gjentatte ganger, som ofte belønnet og forsterket markedsreaksjonen;

  • Annonsering av partnerskap, ofte uten stor substans.
  • Rebranding
  • Oppføringer på nye utvekslere/børser
  • Kunngjøringer om fremkommende kunngjøringer
  • Spesifikke rykter som ble spredd. (f.eks Dragonchain er i dialog med X, som er sjef for X. Konklusjon; Dragonchain diskuterer partnerskap med X. Kjøp før det blir annonsert.)

Se tilbake på det fundamentale

Du vil vanligvis ikke lese om nødvendigheten av å ha en dyr coin til å fungere i whitepapers. Når et prosjekt genererer flere brukere, bør den naturlige effekten være en økning i prisen. Dette er hvor bullmarkedet gikk galt. Prosjekter ignorer det langsiktige målet om å vokse sin brukerbase, og i stedet tar snarveier i form av markedsføringsfluff og hype. Hvor i et bearmarkedet, der samme type hype-drevne nyheter ikke har i nærheten av like stor effekt.

Denne egenskapen er akkurat det som gjør bearmarkedet sunt

Når de samme gamle triksene mister sin effekt, har prosjekter et valg. De kan bestemme seg for å fokusere på å skape verdier og oppnå produktets opprinnelige visjon, eller de kan gi opp. Mange lag velger det andre alternativet. På denne måten har bearmarkedet luket ut prosjekter av dårlig kvalitet. Hvis en coins brukstilfelle aldri var legitim i utgangspunktet, vil prosjektet dø ut når markedstilfredsstillelsen blir borte og de økende prisene stopper. Videre testes integriteten og arbeidsetikken til prosjektmedlemmene selv. De som har tillit til at prosjektet deres vil levere ekte verdi må vise utholdenhet.

Bearmarkedets rensende effekt strekker seg. De samme nye markedsdeltakerne som ble belønnet for å kjøpe krypto til tross for manglende forskning, begynte å føle konsekvensene. De har også en mulighet til å slutte eller fortsette. Når markedet de engang kjente skifter til ukjent territorium, tok mange med seg sine tap og forlot. For veldig mange handlet det bare om raske, enkle penger. Hvem er igjen etter at de har forlatt åstedet? De troende. De som tar seg tid til å undersøke sine investeringer, og lærte seg opp om det virkelige potensialet til krypto og blokkjedeteknologi. Denne kunnskapen overbeviser dem, med tillit om at deres investeringer til slutt vil vende om. De som aldri hadde noen tro i første omgang forsvinner. Svake hender går bort. Sterke hender forblir.

En lys fremtid

Dette bearmarkedet er ikke det første boblemønsteret som har påvirket kryptovalutamarkedet, og det vil sannsynligvis ikke være det siste. Manglende forskning gikk ustraffet, og nesten hver coin gjorde betydelige gevinster. Som et resultat ble folk komfortable med å kjøpe alt. Svindel og hurtige ICOer fikk lov til å lykkes. Når markedet går om til et mer positivt sentiment, kan vi forvente at investorene vil bli mye smartere som følge av erfaring.

På den andre siden oppnådde mange coins 10x og til med 100x ved å generere mye hype uten noe tilstrekkelig med stoff for å rettferdiggjøre det. Nå, med en smartere base med markedsdeltakere, må kryptoprosjektene fokusere mer på å differensiere sine produkter og plattformer basert på en reell verdi. Dette kan være en katalysator som fører til kompetansehevning i hele kryptoøkosystemet.

De som virkelig forbedrer og utvikler teknologien blir de som står igjen.

 

Forrige

Neste