BTC
% 1h
0.04
% 24h
0.41
% 7d
7.63
BTC
USD
8,102.0
EUR
7,312.6
NOK
74,039

BTC
% 1h
0.04
% 24h
0.41
% 7d
7.63
BTC
USD
8,102.0
EUR
7,312.6
NOK
74,039

INTERNET VS BLOCKCHAIN REVOLUSJONEN

Mark Twain har sagt, «History doesn’t repeat itself, but it does rhyme”.

På en 8 desimal kapital, prøver vi å finne likheter mellom internett og blockchain revolusjonen, for å hjelpe samfunnet til å bedre forstå teknologiske livssykluser og fremtiden til Blockchain industrien. Fakta om internett revolusjonen er basert på boken, «How the Internet Happened», skrevet av Brian McCullough.

Vi vil slippe en serie av artikler i løpet av de neste ukene. Følg oss her på kryptofinans.no for å holde deg oppdatert på våre kommende artikler og posteringer, hvor vi regelmessig deler vår innsikt og det vi finner av informasjon som er relevant for å forstå hva blockchain og kryptovaluta er og hvordan vi tror denne teknologien vil utvikle seg i tiden som kommer.

INTERNET VS BLOCKCHAIN REVOLUSJONEN:

Tidlige suksessfulle produkter (Del 1) 

De tidlige suksessfulle produktene i internett og blockchain revolusjonen var de som mestret teknikalitetene i teknologien og som sørget for bekvemmlighet for tidlig adaptere. Denne artikkelen vil gå gjennom internettet’s opprinnelse og diskutere noen av produktene som raskt ble populære under den teknologiske internett syklusen.

Under internett’s tidlige dager så hadde de store firmaene som Microsoft og Comcast faktisk et helt feil fokus. De trodde at TV var fremtiden og at dette skulle bli informasjonens Super Highway. Ideen om en interaktiv Smart TV, hvor du kunne kjøpe ting hjemmefra, interagere med hverandre gjennom video samtaler, leie filmer etc.. alle de tingene vi kan gjøre i dag gjennom computeren.

Denne avsporingen kan forklares ved at, på den tiden, så hadde computeren en svært lav adapsjonsrate i sammenligning med TV’en, som hadde eksistert i over 60 år og var å finne i alle hjem.

I tillegg så var ikke den første versjonen av web ment til å brukes av den generelle befolkningen, det var nødvendig med en forståelse av UNIX systemer og kommando linjer. AOL tenkte at å bygge websider og å håpe på at folk ville finne dem, ikke var realistisk, det ville bli som å finne nåla i høystakken.

Internettet…

…ble introdusert til militæret under den kalde krigen som et kommunikasjonssystem som kunne forsvare trusselen fra atomvåpen (ARPANET), og senere, introdusert av DARPA, der det fungerte som en ekstern fagvurdering og diskusjons plattform i akademiske forskning sentre. Det folk ikke skjønte der og da, var at informasjonens SuperHighway allerede var der, men at det skulle skje på computeren, og de første suksessfulle produktene var de som sørget for at vanlige folk fikk tilgang til den nye teknologien på en enkel og intuitiv måte.

Tidlig på 90-tallet var det en student ved National Center for Supercomputing Applications (NCSA), ved navn Marc Andreessen, som først så potensialet i å bringe internettet ut til folket. Han ønsket å skape en enklere og mer brukervennlig browser som ville tillate folk å navigere på web like komfortabelt som de navigerte sine egne personlige computere. Dette skulle bli Mosaic browseren. Fra 1993 til 1994 begynte antall websider å vokse i et formidabelt tempo, fra hundredevis til 10 tusener, og Mosaic ble raskt den store greia på nettet med 3 millioner brukere.

På en måte kan en argumentere for at Mosaic hjelpte til med adaptasjonen på nettet ved et høna-og-egget type forhold, da den virkelig åpnet opp tilgangen til internett teknologien for folk flest. Senere utviklet Marc Andreessen Netscape (1994), en konkurrerende internett browser for et privat selskap. Netscape nådde ut til 38 millioner mennesker på bare 18 måneder og IPO’et på rekordtid, og ble det firmaet med raskest vekst noen gang(!), og det første dot-com firmaet. Silicon Valley og Wall Street ble umiddelbart fengslet av den raske suksessen til Netscape, noe som trigget internettets Bigbang hvorpå en kaskade av teknologiske oppstarter fulgte etter for å gjenta bedriften. 

I blockchain verdenen så var Bitcoin (2008) den første applikasjonen i blockchain teknologien, og den første bølgen av brukere var av den teknologisk kunnskapsrike sorten. I kryptovalutaens tidlige dager og år var der ingen enkel måte for vanlige folk å få tilgang til Bitcoin på. Så kom Coinbase i 2011, og løste tre store utfordringer: lagring, send/receive, og fiat-børser for kryptovaluta.

Ved å gjøre kryptovaluta mer tilgjengelig for den generelle befolkningen, ble Coinbase raskt et mainstream-springbrett for krypto investorer, med over 13 millioner brukere på slutten av året 2017, og ble den første kryptovaluta enhjørningen.

Suksessen til Coinbase står analogt til Mosaic/Netscape på den måten at den hjalp en ny teknologi til å bli mer tilgjengelig for mainstream gjennom et brukervennlig produkt som fjernet den tekniske kompleksiteten ved å eie kryptovaluta.

På samme måte er Mosaic, Yahoo (1995) et annet eksempel på et suksessfullt selskap som ble raskt populær pga. den bekvemmeligheten det brakte med seg til de første internett brukerne ved å tilby viktig informasjon.

Når nye websider begynte å dukke opp daglig, begynte to Ph.D. studenter på Stanford, Jerry Yang og David Filo å samle på, og dele med andre og poste linkene til de websidene de likte best. Det begynte som en hobby, men lite visste de, at deres anbefalinger skulle bli av enorm verdi for de første brukerne av internett. Jungeltelegrafen gikk og etter hvert kom Netscape på banen, som allerede var den mest populære browseren, og la til Yahoo siden til sin browser.

I blockchain industrien er kanskje dette ikke like relevant, men for den daglige brukeren er en dashboard-liste for å følge alle de eksisterende kryptovalutaene vist seg å være fordelaktig, og derfor kan en si at CoinMarketCap er den tjenesten som best kan sammenlignes med den tidlige versjonen av Yahoo, som gjorde det mulig for brukerne å enkelt finne de mest populære linkene/kryptovalutaene. CoinMarketCap ble lansert i 2013 med bare 7 coins med et par børser og markeder.

I dag sporer den over 1600 kryptovalutaer og 200 børser og er blitt den mest populære gå-til siden for krypto tradere (ifølge Alexa, så er CoinMarketCap den 174. mest besøkte nettstedet siden starten av 2018 med 60M unike besøkende).

Som en konklusjon, mangelen på tidlig adapsjon og tekniske barrierer hindret potensialet til internett i tidlig stadie, der mange store bedrifter ikke mestret å se internetts potensiale og valgte å fokuserte på det eksisterende TV markedet. De tidlig suksessfulle produktene under internett og blockchain revolusjonen var de som mestret å endre tekniske komponenter og tilførte brukervennlige produkter til teknologien. 

Fortsettelse følger, stay tuned!

Kilder:
Hackernoon – Remi Gai
“How the Internet Happened”, written by Brian McCullough
https://cryptobriefing.com/coinmarketcap-5-years-new-app-brand/
https://en.wikipedia.org/wiki/Coinbase

Forrige

Neste